måndag 3 augusti 2009

Karl Johans-bruchetta







Efter en lyckad försäljning på loppisen igår (vi köpte bara några enstaka saker för en gångs skull) firade vi med min absoluta favoritförätt så här års. Delar gärna med mig av "receptet" som är superenkelt.
Jag lagar alltid mat på en höft så tyvärr följer inga måttangivelser.

Du behöver:
Bondbröd
Olivolja
Vitlöksklyfta
Grovt skuren Karl Johan
Finhackad lök, gul eller röd
Stekmargarin eller smör
Grovmalen svartpeppar + salt
Slätbladig persilja
Crème fraiche, vanlig eller lätt


Bryn lök och svamp i stekpanna, salta och peppra. Blanda i hackad bladpersilja.
Hetta upp rikligt med olivolja i en stekpanna och bryn brödet på båda sidor, lägg åt sidan för att svalna och gnid sedan varje skiva bröd med en itudelad vitlöksklyfta. Fördela svampen på brödet och toppa med en klick crème fraiche och garnera med persilja.
Klart!
Ps Om du är det minsta osäker så köp svampen istället för att chansa! Jag hade turen att få mina Karl Johansvampar av svägerskan som är något av en svampexpert.

Kram
Matilda K

3 kommentarer:

  1. Jisses så gott!
    Men OJ vilket fynd ni gjort!! 50:- för den fina soffan, man tror inte det är sant!!!
    Så härliga bilder från köket!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men så gott det ser ut! Och var inte rädd att plocka soppar. De är säkra att plocka, även om det inte är just Karl-Johan man hittar.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad härligt gott det ser ut att vara och vilket fynd ni gjorde med soffan :) Vänligen Johanna

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!