torsdag 20 augusti 2009

Personligt barnrum

Innan vi började såg det ut så här i det ena av två sovrum i torpet.


Mitt allra bästa tips för ett personligt inrett rum måste nog vara att våga blanda ganska friskt. Både färger och mönster, budgetfynd med "märkesvaror". Det som håller ihop det hela är ofta färgerna. Vi valde att utgå från den befintliga mintgröna väggen men ville införa lite värme. Då jag hittade tyget som blev till gardiner plockade jag helt enkelt resten av rummets färger därifrån. Nu är de mörkbruna sorgkanterna vita liksom taket. Vi rev ner det gamla pappspända fuktskadade innertaket och målade direkt på brädorna. Alla lister och övriga snickerier är nu vita, golvet likaså.


Högskåpet är ett arvegods som jag först tänkte måla om, eller kanske inte?
En hederlig jordglob ger lagom mycket ledljus till barn som är mörkrädda. Pallen är ett loppisfynd för en tjuga och den lilla trasmattan är från IKEA.
En annan smart sak är att dela rum med hjälp av våningssäng. Väldigt cosy.
Oranga Moln-påslakan från butiken ger rummet en ombonad känsla mitt i det svala mintgröna. Mammas gamla provtryck från 70-talet släpper in eftermiddagssolen och sprider värme åt hela rummet.

Bra förvaring är alltid a och o. på I mannens gamla målade pottskåp med originaldekaler från Kalle Anka à la 70-tal har barnen varsitt hyllplan. Spel har vi i massor och i den stora kistan ryms de gott och väl. Jag hittade den perfekta 70-tals spegeln i brandgul plast på Tradera.


Hoppas jag spridit lite inspiration!

Kram
Matilda K


3 kommentarer:

  1. Du sprider massor med inspiration! Jag sitter redan och fikar i ditt kök i torpet och mina barn leker i barnrummet. Hihi!

    Trevlig helg!
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Malin,
    du e bra rar du!
    Skulle du någon gång ha vägarna förbi så är ni så välkomna in så.
    Hoppas du får en fin helg,
    Matilda K

    SvaraRadera
  3. Otroligt skönt barnrum och inspirerande...tack för det :)
    //Caroline

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!