måndag 17 augusti 2009

Till alla etta-gluttare


Jag minns min första skoldag som igår eller egentligen är det mest kvällen innan som jag minns. Jag låg i min mammas gamla imperialsäng i snidat päronträ i vår lägenhet i stan. Gud som haver barnen kär hade farmor och farfar lärt mig och mina systrar den sommaren. Minns att jag låg där och bad till Gud. Inte så mycket för att jag trodde på Gud, egentligen. Jag förstod nog innerst inne att min högst personliga önskan var av den svårare sorten som inte låter sig uppfyllas över en natt...
Jag bad nämligen att jag skulle vakna upp med framtänder till nästa morgon!
Ganska gulligt kan jag tycka nu så här över 30 år senare.
Jag ville inte behöva komma till skolan med världens glugg men som ni förstår gick inte min önskan i uppfyllelse. Tror knappast att någon av de andra 30 tandlösa barnen brydde sig om det dock : )
Jag älskade verkligen att gå i skolan. Minns att varje hösttermins-start var spännande. En ny termin med ny skolväska och nytt, blankt bokomslagspapper. Tomma sidor att fylla upp i de nya skrivböckerna. Spänningen att få möta en ny fröken och kanske till och med några nya barn.

Jag älskar hösten än idag. Det är som om den höga klara luften i sig bär med sig löften om allt det nya som väntar. Som om sommarens alla fina dagar laddat hela ekosystemets energidepåer. För butikens del väntar några nya leverantörer och givetvis en del nya varor. En liten minimakeover med nya tapeter på plats i den fysiska butiken står på göralistan och givetvis massor av rolig fotografering!
Önskar stort lycka till den här veckan till alla nya små etta-gluttare där ute.
Kram på er,
Matilda K

4 kommentarer:

  1. Åhh vilken nostalgi med dom gamla skolböckerna... Hade Precis lika själv :-D. jag skrev visst också precis något liknande i mitt senaste inlägg precis det där om klara luften och skolstart :-). Mysigt med allt nytt i butiksväg nu också. Kram, Anette

    SvaraRadera
  2. Hausten er favorittårstida mi! Sjølv om sommaren er herleg, er det alltid godt når hausten kjem og eg kan kle meg i varme ullklede og nyte den friske haustlufta!

    Ha ei god veke...

    SvaraRadera
  3. Nej men...! *ler varmt åt nostalgikicken*
    Såna böcker hade ju jag med!
    Dessutom har jag en ettagluttare här som börjar imorgon...
    Vart sjutton tog tiden vägen?

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!