söndag 4 oktober 2009

Till mamma

Idag skulle min mamma fyllt 66 år.
Minns hur vi vakade de sista dagarna på sjukhuset och hur hon liksom gled längre och längre bort från oss, bort från sjukhusets kala miljö och in i morfinets befriande landskap.
När mamma hade lite längre stunder av medvetenhet matade jag och min ena syster henne i smyg. Några ynka droppar kaffe på en liten, liten sked i plast. Hon log men orkade inte svälja. Det kändes så bra att veta att hon fick känna doften och få lite smak av kaffe på läpparna i alla fall.
Hennes livsexelir.
Mammas stående kommentar efter varje måltid var alltid "Nu skulle det smaka bra med lite kaffe. Det behöver inte vara så mycket, men det ska vara starkt."
När inget annat kunde väcka henne på morgonen (hon sov med dubbla väckarklockor) efter att ha jobbat med sin konst* halva natten, kunde möjligtvis doften av nybryggt kaffe funka.

Minns att mina systrar försökte tilltala henne (med hennes namn) sista dagen på sjukhuset när hon var mer eller mindre onåbar. Hon svarade inte, orkade inte. När jag böjde mig fram och försiktigt sa "mamma?" åkte ögonen upp. Hon var där men ändå inte. Mamma in i det sista. Orkar inte skriva mer nu för jag blir för emotionell, sorgen och saknaden tar en evighet att bearbeta.

Kram mamma, wherever you are.
I min fantasi sitter du och dricker kaffe, inte så mycket men starkt.

* Min mamma jobbade dagtid som huvudlärare på Textil på Konstfack och om nätterna skapade hon sin egen konst som hon ställde ut världen över.

Avslutar med en härlig vinterbild på mamma och mig själv som liten.

11 kommentarer:

  1. Blir stum. Känner att jag vill skriva något men mina ord känns så fattiga.
    Blev i alla fall känslomässigt berörd av din text och kan/vill inte riktigt förstå hur det är att förlora en förälder.

    Kram, extra varm en dag som denna, och jag tror hon vill ha en påtår senare. Inte så mycket, men starkt.

    SvaraRadera
  2. Berörd!
    Vackert skrivet med känsla som går att ta på.

    Kram till dig//Hannis

    SvaraRadera
  3. Så vacker skrivet. Det berör verkligen och jag gråter lite för dig, din mamma och resten av din familj.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackert!

    Då är jag ganska säker på att min pappa sitter och fikar med henne. Kaffe kunde han inte få nog av! Flera koppar starkt kaffe och massa härligt prat, det var vad han gillade.

    SvaraRadera
  5. Såå fint skrivet! Jag som nyss miste min mamma får tårar i ögonen och börjar tänka på min egen lilla mamma..... Kramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Åh så underbart skrivet! Tårarna trillar på mig.
    Ska ringa min mamma och säga att jag älskar henne nu.
    1000 kramar till dig.
    Är säker på att ni en dag ses igen!!!

    SvaraRadera
  7. Jag skrev nyss ett meddelande som försvann...

    Jag skrev att jag förstår på pricken. Utan mamma & pappa, levande med sorg, levande med saknaden... Du fick orden att rinna & jag ger dig hatten av. Det är inte alla som kan sätta sorg på pränt... Starkt, stort & läkande, även om det gör jävligt ont!

    Storkram Lisa

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte vad jag ska skriva vännen. Jag är rörd och berörd. Verkligen fint skrivet & jag känner verkligen vad du känner.

    Största kramen!!!

    Jes ♥

    SvaraRadera
  9. Så vackra ord om din mamma! Så fint skrivet.
    Kram till dig
    Susanne

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!