lördag 19 december 2009

Det stora julbaket

är i full gång hemma. Jag ska ju ansvara för godisbordet i år och började i veckan med det lättaste.
Polkabräck och tryfflar.
Förvinnande gott!


Till polkabräck använder jag
200 gram vit choklad
200 gram mörk choklad
lite matolja utan smak
2 dl krossade polkagrisar
Smält först den mörka chokladen och rör i ca 1 msk matolja, bred ut på plåt klädd med bakplåtspapper, låt stelna. Gör samma sak med den vita chokladen och strö över krossade polkagrisar.
När allt stelnat bryt i lagom bitar.


Tryffel är ju nästan lika enkelt om än kladdigare att göra. I receptet skulle det vara Grand Marinier (apelsinlikör)men det hade jag inte hemma. Jag använde starkvinsglögg med vaniljsmak i stället och jag lovar, det blev så gott!



Kram
Matilda K

5 kommentarer:

  1. Åååh, jag tackar för idén med polkabräck! Det känns lagom lätt att orka göra - och gott julgodis utan nötter finns det inte alltför många recept på...

    SvaraRadera
  2. Låter smaskens! Hade jag gärna gjort ikväll, tänkte försöka mig påRocky Road också, men polkagrisar har jag inte köpt några-får göra det vid nästa besök på ica. Ha en skön lördagkväll! Vi ska kolla på Never ending story- och vara lite nostalgiska- får se om ungarna är lika förtjusta som vi var när den kom- tveksamt... Kram

    SvaraRadera
  3. Ooo... polkabräck ska jag testa! Lät lätt och gott!!
    Så många inlägg jag missat... kul att läsa ikapp nu! Håller tummarna för datorn!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Å så roligt att kunna inspirera någon!
    Jag lovar, receptet på polkabräck lär inte göra någon besviken...
    Har sett andra med kokos och lime men det enkla är ofta det bästa, och godaste!
    Kram på er alla,
    Matilda K

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!