söndag 14 mars 2010

kungen av Albanien...


Kungen av Albanien bär tiara............. Tirana
Vem i Bulgarien gillar bullar............... Sofia
Makedonien låter som makaroner, ta en skopa vet ja......... Skopje

Ja, ni förstår kanske vad jag sysselsatt mig med idag . Det är inte nådigt att man som 5:e klassare ska kunna alla Europas 50 länder, på kartan, samt deras huvudstäder. I min värld finns två sätt att lära in. Råplugga som om det vore glosor (funkar för båda tjejerna) och så varianten med ordlekar vilket passade sonen bättre. Puh, det är inte alla gånger det är lika lätt som i exemplen ovan dock! Vad sägs om Moldavo, Chisnau och Azerbadjan? Herregud, jag kan inte inte ens hälften av huvudstäderna själv. Tji får jag som i princip aldrig kollar nyheterna. Råkade visst slänga ur mig nåt oövertänkt dessutom som fick 11-åringen att tycka att man borde göra ett enda stort land av alla de där små. Suck.

I övrigt en lugn helg med lite allmänt pyssel och fix. S rum framskrider i sakta mak, nu med nya gardiner. J har varit i Kista galleria för att se och höra Erik Saade samt sovit borta. Fotbollsmatch för båda mina barn på lördagen. Jag har lyckats att somna i soffan till 2 bra filmer som jag aldrig kommer att ta fram för att se slutet på.

Kram på er,
Matilda K


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!