onsdag 16 juni 2010

Å så bra!

Ett boktips (nu igen)

Mitt bestående och högst personliga minne av Öland är från 1978. Mina föräldrar hade hyrt en ombyggd väderkvarn en sommar. Minns när vi kom till Alvaret. De tittade på varandra och sa till mig och mina systrar "Lyssna noga nu flickor!". Vi lyssnade, la våra huvud på sned och ansträngde oss men kunde inte höra något. "Men hör ni inte tystnaden?" Först i vuxen ålder förstod jag vad de menade den där gången...

Nattfåk av Johan Theorin är precis min typ av bok. Ett Stockholmspar tar sig an en gammal förfallen gård på Öland. Nutid varvas med dåtid och en hel del spökerier samt ett par mystiska mord, perfekt. Har inte läst något av Theorin innan och gjorde en intressant reflektion. Jag brukar ganska snabbt känna av om det är en manlig respektive kvinnlig författare men Theorin skriver könsneutralt och det kändes upplyftande i sig.

Kram,
Matilda K

4 kommentarer:

  1. Tack, boktips tar vi gärna emot! Ska genast kolla in.... :-)

    SvaraRadera
  2. Åååå, jag läste den för ett tag sedan och den var verkligen jättebra! Så spännande att jag inte kunde lägga ner den. //Ida

    SvaraRadera
  3. Minns du att jag har tipsat dig om den..? Tror det var i samband med halloweenfirande i ladan?

    Hans första(?) bok, Skumtimmen, rekommenderas också!

    Själv läste jag nyligt John Ajvide Lindqvists bok Människohamn. Också rekommenderbar!

    Kramen!

    SvaraRadera
  4. Hörde en intervju med författaren på P1. Finns säkert på SR:s hemsida om du vill lyssna på den...
    Själv är jag för mörkrädd för att läsa deckare :)Det blir bara så jobbigt!

    www.sverigesradio.se

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!