tisdag 6 juli 2010

På köksfronten









In med det nya, ut med det gamla, fast tvärtom!


När vi flyttade in i torpet stod en elspis (80-tal?) på plats. I samma veva som vi köpte det bulliga 50-tals kylskåpet av våra grannar, som röjde sin lillstuga, köpte vi även en söt gammal elspis. Passar så mycket bättre in här. Fast än den bara har tre plattor och fast än det tar fasligt långt tid att koka upp diskvattnet på den. Charm går före praktikaliteter, i vart fall i ett sommarkök! Den retroaktiga fläkten köpte jag i Stockholm innan vi åkte upp men liknande finns mest överallt nuförtiden.

Minns ni det Blocketfyndade köksskåpet? Äldre inlägg här. Nu piffat med nya beslag från Nacka byggnadsvård (butik i Överjärva gård, Solna) och finfint hyllpapper med röda frukter och bär i design Lotta Kuhlhorn (Designtorget) Jag har plockat upp alla husgeråd och det känns så skönt att veta att allt har sin givna plats!
Avslutar med en bukettbild, det gäller att ta in det fina som naturen bjuder. Min samling av mjölkkannor agerar flitigt blomvaser.

Idag blir det en lugn hemmadag med lite småfix och kanske ett dopp i sjön?
Kram,


Matilda K

6 kommentarer:

  1. Herregud Matilda. Ditt kök är verkligen underbart. Grattis till lilla fröet i magen. Ha en fortsatt solig sommar på torpet.

    Kram

    Erika

    SvaraRadera
  2. Jag bara älskar ditt kök.
    Min dotter Fanny vill att jag skriver att hon har lika bra fantasi som du. Å om hon säger det, är det minnsan inget dåligt betyg hon ger dig för hon gillar modern stil och lägger alla sina besparingar till sitt rum alldeles själv. Endast 10-år gammal tjej. Sedan hälsar tvilling syrran att hon också gillar hästar som din dotter.

    SvaraRadera
  3. Så fint ni har det! Blir alldeles galen! :))

    //Heidi

    SvaraRadera
  4. Å så fint kök! Det kryper i fingrarna på mig att måla detaljer i vårt kök i den blå färgen. Kan du dela med dig av färgkoden? Och vet du fler härliga färgkoder i grönt, gult, rött t.ex som passar bra i gamla hus? /Rosa

    SvaraRadera
  5. Hej Rose-Marie
    Jag hade sparat ner färgkoderna men på ett alldeles för bra ställe uppenbarligen för nu hittar jag dem ej. Torpet ligger ju inte precis nästgårds tyvärr annars hade jag gärna kollat upp koden på färgburken åt dig! Hoppas du kan få hjälp i en färghandel, jag brukat ta med en bit tapet eller ett tyg som skall passa till väggen och be dem hjälpa mig på plats i butiken. Kram

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!