måndag 19 juli 2010

Tips x 2


Undrar vad mina gamla humanistlärare skulle tycka om mina läsvanor som reducerats till det ganska magra urvalet böcker som säljs i kassan på ICA/Willys? Jag har fastnat för facket svenska kriminal- och spänningsromaner. Hur som helst, under semestern läste jag en hel del (så skönt att inte ha tv!)
Vill gärna rekommendera två böcker som jag gillade. Gud som haver, debutroman av Ingrid Elfberg.

Handlar om en 2-årig pojke som i ett kort obevakat ögonblick rycks från lekparken på gården och våldsförs. När man hittar honom är han i sällskap av en av hans förskolelärare som naturligtvis döms. Dock oskyldigt. Kampen som mamman för själv för att hitta den egentliga förövaren är spännande. Man kan mellan raderna ana en viss skeptism till både polis och äkta män.

Fruset ögonblick (som jag försökte starta upp tidigare i våras) visade sig vara riktigt bra! Även detta en debut, av Camilla Ceder. För ovanlighetens skull (?) utspelar sig handlingen i södra Sverige. Mord och psykiskt instabila människor varvas med dåtid i form av målande personporträtt på några av bokens huvudpersoner från 80-talet.

Så om du fortfarande har tid i sommar...
Kram,
Matilda K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!