söndag 26 september 2010

Sådan herre sådan hund


Tolle, galen? Inte en chans...

Innan vi åkte till pappa igår skulle mannen ta en löprunda med Tolle. Jag förberedde lunchen och när de inte kom tillbaka i avtalad tid började jag att fundera på om det hade hänt något. Det stora loppet har gått av stapeln i helgen och det har kryllat av löpare och besökare på vår hemort hela helgen så jag tänkte att det kanske hade varit avspärrat i skogen eller så. Till slut dök de upp och det var en stolt husse som klev innanför dörren. "Tolle har tagit fast sina första banditer!" skanderade han nöjt. Jag har nog inte berättat vad mannen gör till vardags men han jobbar på Polisens spaningsrotel med narkotikaärenden. När de sprang sin vanliga runda hade Tolle plötsligt markerat men eftersom mannen inte såg någon i närheten tolkade han inte Tolles signal. När de strax efteråt sprang över ett krön fick han syn på två yngre män som satt och förberedde en rökstund. Iskallt sprang mannen och Tolle förbi grabbarna och en liten bit bort ringde mannen upp sina kollegor. De anslöt från andra hållet och vips så gjorde de ett oväntat ingripande i skogen med en nöjd Tolle hack i häl. När den ena ynglingen blev lite stökig hade mannen sagt till honom att "passa sig så att inte hunden blir galen" vilket resulterade i att han genast skärpte till sig. Att Tolle sedan satt nedanför honom med glatt viftande svans verkade inte tala sitt tydliga språk. Tolle skulle aldrig bli galen, faktum är att han skulle aldrig ingripa på riktigt om än det faktiskt var han som avslöjade dem på lukten!

Det blev en kort visit hos pappa i helgen men det var mysigt och vi åt god mat och satt och pratade länge och väl.
Kram
Matilda K

Ps Tack för tipset Lisa, nu vet jag definitivt vad jag ska önska mig i julklapp!

2 kommentarer:

  1. Heja Tolle! Klappa honom från oss :)

    SvaraRadera
  2. Är det inte en terrier ni har? Duktig vovve!!!
    Hoppas att han inte är så enveten som enterrier, husse alltså. Hm.. sådan matte sådan hund?!
    Kram Kattis

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!