måndag 24 januari 2011

Ömtålig som ett ägg

När jag var utbyteselev i USA fick man välja sina ämnen själv. Jag tror jag hade 6 ämnen per termin, 3 av dem var jag som utbyteselev tvungen att ha. Engelska, Amerikansk historia och nåt mer som jag inte minns just nu. Hur som helst så fanns det ett ämne som hette Home Economics (som jag dock inte valde), tror att det var ett ganska brett ämne som skulle vara lite förberedande inför steget in i "vuxenvärlden".
Första veckan i skolan såg jag flera elever som gick omkring och bar på ägg, det såg ganska lustigt ut! En del (tjejer såklart) bar sina ägg i en liten bäddad korg. Jag var bara tvungen att fråga min värdfamiljssyster om detta. Det visade sig att eleverna fick var sitt okokt ägg och uppgiften var att vårda det under en vecka och att alltid ha det med sig vart de än gick utan att ha sönder det. Ägget symboliserade ett litet nyfött barn.

Här går jag omkring hela dagarna och bär och vårdar J som om han vore just ett ömtåligt ägg och jag förstår nu precis hur läraren tänkte, genialiskt! Att det sedan var ett antal elever som redan i 16-årsåldern var gravida under sista terminen i skolan talar ju för att ägg-liknelsen kanske inte fungerade i preventivt syfte men det är ju en annan femma.

Kram
Matilda K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!