måndag 13 juni 2011

Liten blir stor

S-då

S-nu
Vart tog åren mellan och nu vägen?
Idag sätter sig S tillsammans med sin äldsta vän på flyget till England. Inte ens 15 år fyllda. Mammahjärtat kämpar för att hålla ihop idag. Fantasin skenar iväg och målar upp alla faror som finns på denna jord. Självklart litar jag på min dotter men jag litar inte ett dugg på omvärlden. Världen- en så mycket farligare plats nu än när jag själv var 15. Även om det var sisådär 25 år sedan så minns jag den perioden alltför väl. Träffade S i fredags och försökte mig på ett peptalk. Inte för mycket förmaningar, definitivt inga förbud men ändå ingjuta någon sorts vuxenkontroll. Det är svårt det där. Man vill lägga sig i, vara tillgänglig, finnas men ändå inte störa. Jag vet ju alltför väl att det är sällan man kan lära ut det man själv lärt sig av sin egna misstag men vissa saker vill jag definitivt inte att hon ska behöva erfara. Hur man än resonerar och vänder och vrider på föräldraskapet handlar det till sist om att våga släppa, våga klippa banden.
Flyg lilla fågel, flyg.

Kram
Mamma

1 kommentar:

  1. Å, jag börjar nästan gråta. Så fint skrivet. /Linda

    SvaraRadera

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!