tisdag 15 oktober 2013

Långt inlägg med bra info- en hygglig rubrik? eller kanske Mina 5 bästa nyhetsbrevs-tips?

Exempel på ett nyhetsbrev. Känner mig varken övernöjd eller missnöjd med detta. Finns alltid saker att förbättra, mitt dilemma är nog mest det att jag oftast har dåligt med tid. 

Jag trivs verkligen med mitt jobb! Det finns dock en baksida med att ha många järn i elden och att vara mångsidig. Ibland saknar jag att totalt grotta ner mig i en sak. Så där intensivt så att man glömmer bort att äta. Det finns så mycket att lära!
Älskar att låta en sak ta sin tid för att slutligen komma på en lösning. Känslan av att jag fixade det! Jag har ju en brokig bakgrund och nästan allt jag gör har jag lärt mig själv. Antigen via erfarenhet eller via olika onlinetutorials eller helt enkelt genom att vara envis och testa mig fram. När jag drev russinnet.se kunde det vara långa dagar i butiken som var ganska sega. Då passade jag på att lära mig photoshop, experimenterade mig fram i lugn och ro. Kikade på instruktionsvideos, googlade och läste mig till en hel del. När jag bestämde mig för att starta upp ett nyhetsbrev gjorde jag samma sak. Då fanns inte så många bra sajter på svenska helt enkelt så när jag till slut fastnade för en leverantör var all info på engelska. På skoj öppnade jag ett gammalt nyhetsbrev häromdagen och jämförde med de jag gör idag för Bontis räkning. Kul att se att man har utvecklats!

Jag använder mig fortfarande av samma leverantör men då vi planerar en större ombyggnad av webshoppen (byte av plattform bla) kommer vi troligtvis att byta upplägg snart. Ämnet (nyhetbrev) engagerar mig och jag tittar ganska mycket på nyhetsbrev som jag får privat och i jobbet. För att inte tala om konkurrenternas nyhetsbrev. Inte som inspiration direkt (få är snygga) men i största allmänhet. Dos and dont´s antar jag.
För en tid sedan hittade jag en sida online som har i princip all info man vill ha kring nyhetsbrev när man ska ge sig in i kampen om läsarna. För det är en kamp. Det är inte lätt att fånga uppmärksamheten i dagens informationssamhälle. Kika gärna på Paloma´s många (och bra!) tips som de delar med sig av.

Mina fem egna bästa tips för ett bra nyhetsbrev. Inte för att jag kan kalla mig expert men om du är helt i startgroparna kan jag i alla fall bidra med något tänker jag...

1 Rubriken- redan här bestämmer sig många för om de ska öppna eller slänga i skräpkorgen. Försök att tala om vad brevet handlar om. Är det nyheter? Nya produkter? Gäller det ett specifikt varumärke enbart? erbjudanden?

2 Håll mailet så stilrent som möjligt. Blanda inte för många stilar/typsnitt (min egna största fallgrop)

3 Bra bilder är alltid a och o! Det värsta jag vet är när professionella företag använder sig av bilder med dålig bildkvalitet. Gäller även Facebook.

4 Länka! Till nyhetens plats på din hemsida, till facebook, till blogg, till erbjudanden osv Gör länkarna tydliga-gärna övertydliga. Tänk på att många läser sina nyhetsbrev på mobilen och då gäller det att klickbara länkar syns bra och är användarvänliga.

5 Ta till dig statistiken och lär dig att läsa av och utnyttja den till din förmån. När på dygnet öppnar flest? Vilka rubriker gav mest utdelning? Vad klickar folk på? osv.

En sista fundering, hur ofta ska man skicka sina nyhetsbrev egentligen? Här finns nog inga rätta svar. Jag kan bli tokig på företag som skickar varje dag (inga namn nämnda) men å andra sidan skulle jag säkert sakna dem om de inte kom. Jag bestämmer ju själv om jag vill öppna eller ej. Själv skickar jag 1-2 gånger/månad och det känns ibland lite tunt. Risken finns att varje brev blir för långt då...
Hade varit kul att höra om nån mer än jag funderar på detta? Som kanske också har erfarenhet?
Kram
Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv nåt, jag blir så himla glad då!